اولین اپلیکیشن اختصاصی صاحبان پت ، در نسخه ی اندروید منتشر گردید.
اولین اپلیکیشن اختصاصی صاحبان پت ، در نسخه ی اندروید منتشر گردید.
دانلود اپلیکیشن

صفر تا صد آموزش دستشویی سگ | بهترین روش آموزش wc

ایجاد شده توسط سید رضا نبوی چاشمی | مربی سگ های خانگی و کار در کرج در سگ 30/09/1402
اشتراک گذاری

 

آموزش دستشویی به سگ ها

این یک زمان هیجان انگیز است که شما توله سگ جدید خود را به خانه می آورید، اما یک حیوان خانگی جدید نیز با چالش هایی همراه است. یکی از اولین و بزرگترین چالش هایی که ممکن است با آن روبرو شوید این است که چگونه به سگ و یا توله سگ خود بیاموزید که در کجا دستشویی کند . برخی از توله سگ ها این رو به سرعت یاد می گیرند ، در حالی که بعضی از سگ ها برای مدتی با آن مقاومت می کنند. در طول این دوره آموزشی ، همیشه به یاد داشته باشید که صبور باشید، آرام باشید و هماهنگ عمل کنید . اگر مثبت باقی بمانید و این دستورالعمل ها را دنبال کنید، آموزش دستشویی به سگ می تواند یک فرایند ساده  و لذت بخش باشد.

فراموش نکنید در صورتیکه این مشکل رفع نشد با مربیان همیار پت تماس داشته باشید تا مشکل را در اولین فرصت بررسی کنند .

1-توله سگ جدید خود را به محیط خانه جدید ، خانواده و نقش خود معرفی کنید ،

دقیقا مثل زمانیکه شما به یک مکان یا گروهی از اعضای جدید می روید ، حیوان خانگی جدید شما ممکن است با کنجکاوی ، هیجان، ترس یا شادی خراب کاری کند. اکنون بهترین زمان برای قرار دادن پایه برای یک رابطه خوب و دلپذیر با حیوان خانگی شما است.

  • فقط مکان هایی که سگ اجازه ورود به آنها را دارد به اون نشان دهید . اگر نمیخواهید سگ کار خود را در این محیط ها انجام دهد او را هرگز با آن محیط آشنا نکنید بطور مثال : اگر طبقه بالا یا اتاق خواب محدود است، آنها را خاموش و اجازه ندهید توله سگتان به آنجا برود .

2-شناسایی خصوصیت های رفتاری و نژادی سگ خود .

در مورد نیاز ها و ویژگی های خاص نژاد سگتان تحقیقات لازم را انجام دهید ، به عنوان مثال: اگر توله سگ شما کمی کوچک است، مثانه آنها بسیار کوچک است و نیاز به ادرار بیشتری دارند پس حتی اگر آنها به خوبی آموزش دیده باشند حوادثی که باب میل شما نیست اتفاق خواهد افتاد .

آموزش محل دستشویی سگ

3-چشم از توله سگ خود بر ندارید

در حین زمانیکه سگ و یا توله سگ در دسترس شما قرار دارد رفتار اورا تحت نظر بگیرید .
این به شما این امکان را میدهد تا از نشانه های اولیه باخبر شوید و از حوادث پیش رو جلوگیری کنید .
⦁ بعضی از نشانه هایی که باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از ناز کردن، دور خود چرخیدن ، کشیدن شلوار و اشیاء اطراف، لرزیدن یا تغییر رفتار ناگهانی  از جمله پرخاشگری و پارس کردن. هنگامی که شما هر یک از این علائم را می بینید، بلافاصله سگ را بیرون هدایت کنید

آموزش دستشویی سگ

4-حوادث ناگهانی

اگر شما سگ خود را در حین ادرار و یا مدفوع کردن در جایی از خانه و یا محل کار که اجازه دستشویی کردن در آنجا را نداشته است دیدید همانجا با صدای بلند و ناگهانی او را از محیط خارج کنید برای مثال با کف زدن و یا با صدای بلند "نه" بگویید سپس او را به بیرون هدایت کنید .
⦁ هدف شما از ایجاد صدای بلند ترساندن سگ نیست و تنها برای جلب توجه فوری او به شما است . همچنین هر سری برای این کار از این کلمه و یا صدا استفاده کنید .
⦁ هرگز سگ خود را بابت این کار اشتباه مجازات نکنید چرا که او یک سگ است و هنوز نمیداند که این کار اشتباه است . به هیج عنوان سگ خود را نزنید و از وسایل تنبیهی مانند قلاده شوک دار و ... استفاده نکنید به این خاطر که ممکن است سگ از شما بترسد و دیگر به تدریسات شما اهمیت ندهد .
⦁ به هیچ عنوان از مجازاتی مانند جلوگیری از ورود سگ به خانه خودش استفاده نکنید ،هنگامی که از مجازات استفاده می کنید تا مانع از رفتن به داخل خانه شود، سگ شما ممکن است اشتباه کند و حتی بدتر شود. سگ شما فقط می تواند درک کند که زمانی که شما آنها را حین این عمل در جای نامناسب می بینید دچار نوعی دیوانگی می شوید

5-یک منطقه مناسب را انتخاب کنید

بهترین منطقه مناسب برای دستشویی سگ خارج از محیط خانه است مانند حیاط . هر زمان که لازم شد سگ خود را به آنجا ببرید .

شما باید یک نقطه را انتخاب کنید که توسط سگ های دیگر بازدید نمی شود و تمیز کردن آن آسان است.

توله سگ شما بوی ادرار خود را به یاد می آورد و شروع به اتصال این منطقه به عنوان "دستشویی" می کند، منطقه ای را انتخاب کنید که دسترسی به آن آسان است .

تا زمانیکه که توله سگ شما سومین واکسن خود را نزده باشد باز از مناطقی که سایر سگ ها به آنجا رفته اند اجتناب کنید مانند پارک سگ ها که کمتر در ایران دیده میشود . بیماری های سخت و کشنده ای مانند پاروا برای این سنین بسیار خطر ناک است پس بسیار توجه کنید.

6-یک فرمان صوتی یا کلمه خاص را انتخاب کنید.

هر بار که توله سگ خود را خارج از منطقه خود می کنید، از کلمه "برو" استفاده کنید یا دستور دیگری را انتخاب کنید. این به سگ شما آموزش می دهد که در آن مکان خاص قرار گیرد. سگ شروع به تشخیص فرمان و درک آنچه می خواهید انجام دهید میکند . این به سگ کمک خواهد کرد که  در کجا باید ادرار یا مدفوع کند .

7-تشویق کلامی بعد از موفقیت

همیشه توله سگ خود را زمانیکه در جای مناسب دستشویی کرد تشویق کنید . با صدای خوشحال و لبی خندان از کلمات تشویقی مانند "آفرین" "یس" استفاده کنید . توجه داشته باشید که سگ حالت بیان و فیزیک صورت شما را میفهمد و این خوشحالی را درک میکند و هر سری برای خوشحال شدن شما سعی میکند .

8-زمان دستشویی رفتن سگ خود را لذت بخش کنید

برای اینکه سگ دستشویی خود را بتواند نگه دارد تا زماینکه شما به او اجازه دستشویی دهید بایستی برای اون لذت بخش باشد .

بیرون رفتن و قدم زدن و بازی کردن با آنها در بیرون از محیط خانه پاداشی بزرگ برای سگ شما بحساب می آید .

به هیچ عنوان زمانیکه سگ مشغول دستشویی کردن در جای مناسبی از محیط بیرون از خانه هست مزاحم آن نشوید و بگذارید دستشویی خود را در کمال آرامش انجام دهد .

9-محل دستشویی سگ خود در جای نامناسب از خانه را تمیز کنید

این نکته ی بسیار مهمی است که در جایی که سگ اشتباهاً دستشویی کرده است تمیز کردن صورت گیرد . چرا که این به جلوگیری از  خواندن دوباره محل دستشویی سگ در همان مکان کمک می کند.

  • از پاک کننده های آنزیمی که در آنها آمونیاک استفاده نشده است استفاده کنید چرا که سگ ها به دنبال بوی آمونیاک ادرار خود میگردند و آنجا دستشویی میکنند .
  • آمونیاک ادرار سگ ها بوی قوی دارد که آنها را جذب میکند به همین خاطر است که بسیاری از مربیان برای آموزش دقیق جای دستشویی به سگ از اسپری های آمونیاک و پاشیدن آن روی پد و یا محل مناسب از زمین استفاده میکنند
  • سرکه سفید ماده ی مناسبی برای تمیزی محل خرابکاری است که ما به شما آن را پیشنهاد میکنیم . :D

 

 

نشانه گذاری ادرار یک رفتار سگ طبیعی است که در آن حیوان پای خود را می کشد و یک منطقه یا شی مشخصی را نشان می دهد .

وجود اضطراب جدایی از صاحب زمانی که صاحبان دور هستند سگ ناراحت می شود و ممکن است ادرار کند .

ادرار هیجانی از شوق دیدن و یا هیجان سگ از دیدن صاحب خود صورت میگیرد . مقاله ادرار هیجانی را حتما مطالعه کنید.

 

بخش دوم آموزش دستشویی به توله سگ (نگهداری سگ در نزدیکی خود)

 

1-محدود کردن منطقه نگهداری از سگ

سگ خود را در منطقه ای خاص در خانه نگهداری کنید برای مثال شما می توانید این کار را با بستن درب ها و استفاده از پارک سگ انجام دهید .

اگر سگ شما محدود به یک منطقه کوچکتر باشد، شما قادر خواهید بود به طور مداوم آن را مشاهده کنید و او را تحت نظر بگیرید  تا تعیین کنید که آیا آن نیاز به خارج کردن او از خانه برای دستشویی است یا خیر .این منطقه باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا توله سگ بتواند بازی کند اما نه به قدری که از دسترس شما خارج شود  و شما او را نبینید برای مثال یک اتاق کوچک یا یک بخش جدا از یک اتاق ایده آل است.

2-استفاده از یک لیش(قلاده و زنجیر) کوتاه

استفاده از یک لیش کوتاه این اجازه را به شما میدهد تا سگ خود را آزادانه اما در دسترس حرکت دهید .

  • حال با سگ خود میتوانید از اتاقی به اتاق دیگر حرکت کنید در حالی که او همیشه در معرض دید شما است اما آزادانه حرکت میکند.
  • این به آن معناست که هر زمان احساس کردید سگتان به دستشویی نیاز دارد آن را سریعا به بیرون از خانه هدایت کنید .

3-در هنگام ترک منزل سگ خود را در باکس و یا قفس نگهداری کنید .

به هیچ عنوان سگ تازه کار خود را به تنهایی در خانه و یا اتاق رها نکنید این کار میتواند آسیب های جسمی و مالی زیادی را برای سگ و شما داشته باشد . برای اینکار بهتر است او را در باکس و یا قفس قرار دهید .

زمانیکه شما سگ خود را در باکس قرار میدهید او باکس را به چشم خانه خود میبیند پس به هیچ عنوان به این مورد فکر نکنید که من سگ خود را زندانی نمیکنم ! این کار به معنی زندانی کردن سگ نیست و بهتر است بدانید که این کار تاثیر مهمی در آموزش دستشویی به سگ و یا توله سگتان میگذارد .

  • باکس سگ بایستی در حدی فضا داشته باشد که سگ در آن بایستد و بچرخد و یا بخوابد .
  • اگر جای سگ بزرگتر از حد باشد او یک فضا را برای خواب و یک فضای را برای دستشویی در نظر میگیرد .( در نظر داشته باشید که در این آموزش قصد داریم تا میزان تحمل و کنترل سگ را برای دستشویی خود بالا ببریم پس نباید یاد بگیرد که در خانه خود دستشویی کند )
  • اگر یک جعبه بزرگتر و یک توله سگ کوچکتر دارید، می توانید برای استفاده درست از این فضا بخشی از آن را مسدود کنید .
  • شما میتوانید مقدار کمی تشویقی (صرفا جهت تشویق در باکس قرار گرفتن - میزان زیاد آن باعث میشود سگ زودتر آن را دفع کند و یا بی طاقت شود ) و یا وسیله بازی در اختیار او قرار دهید تا حوصله اش سر نرود . :D
  • به هیچ عنوان سگ خود را بیشتر از 4 ساعت در باکس و یا قفس قرار ندهید این زمان برای سگ هایی با سن کمتر و جوانتر بایستی کمتر باشد چرا که سگ هایی با سن کمتر از 12 هفته دارای مثانه کوچیکتری هستند و بایستی زودتر تخلیه شوند .
  • به عنوان یک قانون کلی ، به ازای هر یک ماه یک سگ می تواند ۱ ساعت دستشویی خود را نگه دارد تا زمانی که به سن بلوغ برسد .
  • بعد از بیرون اوردن سگ از قفس او را سریعا به بیرون از خانه هدایت کنید تا به محل دستشویی خود برود و در آنجا خود را راحت کند .

 

بخش سوم آموزش دستشویی سگ (داشتن یک روال ثابت )

 

1-برقراری یک روال ثابت و همیشگی

ثابت قدم و با پشتکار باشید

ثابت قدم بودن و داشتن پشتکار یکی از کلید های موفقیت در این آموزش است

هنگامی که توله سگ خود را بیرون میبرید  بهتر است همیشه از همان درب استفاده کنید. شما همیشه باید سگ را به همان نقطه ببرید و از همان فرمان استفاده کنید تا بتوانید منطقه را با اقدام مناسب مرتبط کنید.

یک روال همیشگی و ثابت ایجاد کنید .

در این مواقع سگ های خود را از باکس و یا قفس و یا محل استراحتش بیرون آورید :

  • بعد از بیدار شدن صبح
  • بعد از هر وعده غذایی
  • هر زمان که از بیرون خانه به داخل وارد میشوید (منظور مسافرت های کوتاه و پیاده روی ها هست )
  • بعد از چرت روزانه
  • قبل از خواب شبانه
  • بعد از پیاده روی ها

همچنین سگ هایی با سن کم و جوانتر با توجه به ظرفیت کم مثانه شان بایستی بیشتر به دستشویی بروند پس بهتر است هر 20 دقیقه یک بار آن ها را برای دستشویی به بیرون ببرید با این کار از خرابکاری های احتمالی جلوگیری میکنید و در آموزش های ابتدایی بیشتر و مداوم تر با او کار میکنید .

 

2-تعداد دفعات دستشویی سگ خود را بخاطر بسپارید

تعداد دفعاتی که توله سگتان به دستشویی میرود را بخاطر بسپارید این کار به شما کمک میکند با روال و تعداد دستشویی های مورد نیاز ان در طول روز آشنا باشید و او را به تعداد دفعات مورد نیازش خارج کنید .

 

3-یک برنامه ریزی دقیق برای ساعات غذا خوردن و بیرون رفتن سگ خود داشته باشید.

سعی کنید برنامه غذایی توله سگ خود را طوری تنظیم کنید که بعد از خورد غذا بتوانید او را به بیرون ببرید  و این برنامه بصورت منظم و متداوم روزانه تکرار شود. معمولا سگ هایی با سنین کوچیکتر بعد از خوردن غذا نیاز دارند تا بسرعت به بیرون بروند و خود را تخلیه کنند .

 

سگ هایی با عفونت مجاری ادراری (UTI) اغلب در مقدار کمی ادرار می کنند و کنترل زیادی ندارند.

شما همچنین ممکن است لیس زدن ناحیه تناسلی خود را متوجه شوید ویا اگر متوجه تغيير مداوم مدفوع آنها شويد، علت ميتواند موضوع گوارش باشد.

برخی از علل شایع در توله سگ ها انگل های روده ای هستند که اگر متوجه این موضوع شدید بایستی رژیم تغذیه ایه سگ خود را تغییر دهید پس اگر تغییر غذا ضروری باشد، آن را به تدریج طی 5 تا 7 روز انجام دهید.

اگر مشکوک به هر یک از این مسائل می تواند مشکل باشد، شما باید با دامپزشک خود مشورت کنید. 

 

نظرات (0)

سید رضا نبوی چاشمی | مربی سگ های خانگی و کار در کرج

نقش مدرس

دسته ها

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

GDPR

When you visit any of our websites, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. This information might be about you, your preferences or your device and is mostly used to make the site work as you expect it to. The information does not usually directly identify you, but it can give you a more personalized web experience. Because we respect your right to privacy, you can choose not to allow some types of cookies. Click on the different category headings to find out more and manage your preferences. Please note, that blocking some types of cookies may impact your experience of the site and the services we are able to offer.