اولین اپلیکیشن اختصاصی صاحبان پت ، در نسخه ی اندروید منتشر گردید.
اولین اپلیکیشن اختصاصی صاحبان پت ، در نسخه ی اندروید منتشر گردید.
دانلود اپلیکیشن

چکار کنیم گربه ها دوستمان داشته باشند؟

ایجاد شده توسط مدیر همیارپت در گربه 15/01/1403
اشتراک گذاری

گربه ها موجوداتی ناشناخته و عجیب هستند. پشت آن چشمان زرد فریبنده که شما را جذب میکند چه می گذرد؟ و چرا آنها از دست ما فرار می کنند در حالی که قصدمان تنها در آغوش گرفتن آنهاست؟ چه صاحب گربه باشید یا صرفاً به حیوانات خانگی دوستان خود علاقه داشته باشید، احتمالا با چالش به دست آوردن دل یک گربه منزوی یا گوشه گیر مواجه شده اید. این احتمال وجود دارد که مشکل گربه با خود شما نباشد، بلکه با رفتار شما باشد.

مرلین کریگر، مشاور تربیتی گربه سانان در The Cat Coach می‌گوید: «بسیاری از اوقات، عکس العمل گربه‌ها به دلیل رفتارهایی است که مردم انجام می‌دهند.»

با کمک برخی متخصصان، فهرستی از نکاتی را جمع آوری کرده‌ایم که گربه ها را مجبور می کند در کمترین زمان ممکن از کف دست شما غذا خورده و مطیع شما باشند.

  1. مراقب زبان بدن خود باشید

اگر گربه­ای احساس ترس کند، احتمالاً از شما پنهان می شود یا از شما دوری می کند. وقتی برای اولین بار با یک گربه جدید مواجه می شوید، مهم است که او با شما احساس راحتی کند. کریگر می‌گوید: «گربه‌ها در مقایسه با انسان ها موجودات ظریفی هستند، بنابراین بسیار مهم است که در مقابل شما احساس امنیت و آرامش کنند.»

دکتر مارسی کوسکی، دکترای تخصصی رفتار و آموزش گربه سانان در Feline Behavior Solutions با این موضوع موافق است. او این چنین می‌گوید: «هنگام ملاقات با یک گربه جدید، اولین کاری که انجام می‌دهم این است که هم سطح گربه خم شده و به او سلام میکنم."کوچک کردن خود در مقابل دیگران باعث ترس کمتری می شود."

کوسکی خاطرنشان می کند بررسی زبان بدن خود یکی از مهمترین کارهاست. او می گوید: «ارتباط چشمی مستقیم با گربه­ها می تواند ترسناک یا حتی خشن و تهاجمی به نظر برسد. به طوری که اگر با زبان بدن خود به او خیره شوید ممکن است تحریک شود.

  1. اجازه دهید گربه به شما نزدیک شود

گربه ها می توانند به شدت بامزه باشند. شاید دوست داشته باشید با بغل کردن و فشردن گربه علاقه خود را نشان دهید، اما این کار را نکنید. کریگر می گوید: «این یک اشتباهی است که افراد عاشق گربه مرتکب آن می­ شوند. "آنها به سمت گربه می روند و او را در گوشه ای گیر میندازند و سعی بر این دارند که با نوازش او را بغل بگیرند."  هم چنین می­گوید که در این موقعیت پیشرفت‌های قبلی شما نادیده گرفته می‌شود یا باعث می‌شود گربه ناگهان از دست شما فرار کند.

کریگر می گوید به جای اینکه مسیر صاف و مستقیمی برای گربه درست کنید و از او انتظار حرکت داشته باشید ، گربه را تشویق کنید که به طرف شما بیاید. او همچنین توضیح می دهد: «بعد از خم شدن یا نشستن ، انگشت اشاره خود را به علامت آمدن به گربه نشان دهید.»

کوسکی اضافه می کند که بعد از نزدیک شدن گربه به او اجازه دهید تا شما را بو کند. او پیشنهاد می‌کند: « یکی از دستانتان را روی زمین بگذارید تا گربه مجبور نباشد بیش از حد به شما نزدیک شود». از آنجا، می توانید شروع به نوازش یا خاراندن سر گربه کنید - اما این کار را آهسته و آرام انجام دهید. کوسکی می‌گوید: «گربه ها به سرعت برای خود دوست پیدا می کنند ، اگر از پیش شما رفت، مانع او نشوید بگذارید برود.» نکته کلیدی این است که میزان تعامل و نزدیکی را بر عهده گربه بگذارید و به او فضایی برای استراحت و انجام این کار بدهید.

  1. متوجه دوست داشتن یا نداشتن گربه شوید

گربه ها نیز مانند انسان، شخصیت ها و توقعات بسیار متفاوتی دارند. اگر با گربه جدیدی ملاقات کرده باشید سوالات متعددی در ذهنتان ایجاد می شود ­­، اگر از گربه جدیدی نگهداری می کنید ، باید برای مشاهده رفتار و حرکات گربه وقت بگذارید و متوجه شوید که او از چه چیزی لذت می برد.

کوسکی می‌گوید: «حتی یک گربه خجالتی اما کنجکاو این توانایی را دارد که تبدیل به بهترین دوست شما شود؛ به شرطی که کارها را پله پله انجام داده و برای او تبدیل به فردی قابل اعتماد شوید. می توانید با انجام کار مورد علاقه گربه ، خود را در دل او جا کنید. کریگر پیشنهاد می‌کند: «اگر گربه دوست دارد مسواک بزند، این کار را برایش انجام دهید ، یا هرکار دیگری که باشد. پس این، یکی از کارهایی است که می توانید برای تشویق کردن و جلب توجه او انجام دهید.»

کوسکی یک نکته برای نوازش ساده پیشنهاد می کند: "اکثر گربه ها از دست کشیدن روی پیشانی ، اطراف گوش ، گردن و گونه ها لذت می برند ، بنابراین هنگام برخورد با یک گربه جدید از نوازش این ناحیه­ها غافل نشوید."

  1. آرامش خود را حفظ کنید و خونسرد بمانید

اگر شخصی هستید که به حیوانات خانگی علاقه زیادی دارد ، ممکن است عادت داشته باشید که با آنها به شکلی پرشور و پر هیجان رفتار کنید. اما به گفته کارشناسان ما، این نوع رفتار باعث فرار کردن گربه ها میشود. کوسکی می‌گوید هیچ حرکت یا صدای ناگهانی ایجاد نکنید. او همچنان ادامه میدهد: «هرچه کارهایتان  قابل پیش بینی تر باشد، اعتماد گربه نسبت به شما بیشتر می شود.» 

کریگر علاوه بر حفظ خونسردی توصیه میکند رفتارهایی انجام دهید که برای گربه ها سرگرم کننده و جذاب باشد تا با نتایج مثبتی روبرو شوید. کریگر توصیه می‌کند که برای آشنایی با گربه از غذا یا وسایل مورد علاقه او استفاده کنید و به صدا زدن اسم او عادت کنید. او می‌گوید: «همیشه مثبت فکر کنید تا همه چیز برایتان خوب اتفاق بیفتد.

  1. از رفتارهای راهبردی و کارساز استفاده کنید

این یکی بسیار ساده است - به گربه غذایی خوشمزه بدهید، و او احتمالاً سر­گرم خواهد شد. با این حال، این به این معنی نیست که کل روز به گربه غذا دهید. کوسکی توصیه می‌کند از رفتارهای برنامه­ریزی شده گربه‌ها استفاده کنید «در مقابل رفتار خوب گربه با شما در اجتماع به او جایزه دهید. می توانید این کار را برای تشویق یک گربه خجالتی انجام دهید که به سمت شما آمده و شما را بهتر بشناسد».

 

به خاطر داشته باشید که همه گربه‌ها سلیقه‌های یکسانی ندارند - اگر می‌خواهید یک رابطه دوستانه­ی پایدار ایجاد کنید، بهتر است تحقیقات خود را در مورد گربه شروع کنید. کوسکی می گوید: «برخی گربه‌ها انگیزه زیادی برای غذا خوردن ندارند، بنابراین ممکن است مجبور شوید به دنبال خوراکی مورد علاقه آنها بروید. برای شروع این موارد را پیشنهاد می کند «سینه مرغ ، مقدار کمی پنیر یا تکه های ماهی تن (ماهی تن مخصوص گربه؛ توصیه اکید می­شود که از دادن تن ماهی­های انسانی به گربه خودداری فرمایید)».

در ادامه با نکات بیشتری برای دوست شدن با یک گربه همراه شما هستیم.

 بی ادبی است که به گربه خیره شوید

در دنیای حیوانات، خیره شدن مستقیم را می توان به عنوان یک تهدید در نظر گرفت. از خیره شدن به گربه جدا خودداری کنید و به جای آن ، زیر چشمی به گربه نگاه کنید و حواستان به نگاه مستقیم باشد. هرگز وسوسه نشوید که به گربه ای که به شما نگاه می کند نگاه کنید.. اجازه دهید گربه احساس امنیت و راحتی کند.

مدل دست دادن به گربه

گربه هایی که یکدیگر را می شناسند، اغلب به همدیگر نزدیک می شوند و در حالت بینی به بینی همدیگر را بو میکنند. شما می توانید یک مدل از این کار را با دراز کردن انگشت اشاره خود برای بو کردن گربه انجام دهید. اینکار به نسخه انسانی برای دست دادن به گربه تبدیل می شود. انگشت خود را بدون تکان دادن یا فشار دادن به سمت گربه ببرید و نگه دارید. فقط انگشت خود را ثابت نگه دارید و به گربه این اجازه را بدهید که برای بوییدن به سمت شما بیاید. اگر انگشت شما را بویید، به شما می فهماند که آیا ارتباط بیشتر درست است یا خیر. او ممکن است بو بکشد و عقب برود، این کار به این معنی است که او فعلا نمی­خواهد با شما ارتباط برقرار کند؛ و یا ممکن است خودش را به انگشت شما بمالد یا به شما نزدیک شود. این نشان می دهد که راه برای ارتباط بیشتر باز است. به زبان بدن گربه توجه کنید، زیرا به شما می گوید که آیا اوضاع خوب است یا به زمان بیشتری برای بررسی موقعیت نیاز دارد.

مقداری خوراکی با خود داشته باشید

اگر گربه تمایلی برای آمدن به سمت شما نداشت ، به آرامی غذا را در نزدیکی او پرتاب کنید تا به او کمک کنید شما را با چیزهای خوب به یاد آورد. گاهی رشوه دادن چیز خوبی است. شما همچنین می توانید در ازای هر ارتباط خوب با شما ، صرف نظر از اینکه مهم باشد یا نه ، یک خوراکی یا وسیله مورد علاقه گربه را برایش فراهم کنید.

نگهداری حیوان خانگی به روش گربه پسند

وقتی با یک گربه غریبه مواجه می شوید ، فقط او را نوازش کنید اما کوتاه، و مراقب باشید که واکنش او به چه صورت است تا متوجه شوید که او به ادامه نوازش علاقه دارد یا خیر. اگرچه هر گربه منحصر به فرد است و می تواند توقعات خاصی برای نوازش داشته باشد ، اما معمولاً بهتر است برای نوازش بالا یا پشت سر ، در امتداد گونه ها یا زیر چانه را انتخاب کنید. برخی از گربه‌ها ضربه‌های طولانی به پشت را دوست دارند، اما این کار برای برخی از گربه ها ، می‌تواند بیش از حد تحریک‌کننده باشد. وقتی هنوز با علایق گربه آشنا نیستید ، به نوازشی آرام در اطراف سر بسنده کنید و سپس واکنش گربه را زیر نظر بگیرید. همیشه بهتر است گربه را رها کنید که محبت بیشتری از شما بخواهد تا اینکه به او بیشتر از ظرفیتش محبت کنید.

 

از صدای خود با دقت استفاده کنید

ممکن است با جیغ بلند یا صحبت کردن با صدای کودکانه، واکنش مثبتی از سگ گرفته باشید ؛ ولی با انجام این کار واکنش خوبی از گربه‌سانان دریافت نمیکنید. صدای خود را آرام و ملایم نگه دارید. گربه ها به صداهای بلند واکنش خوبی نشان نمی دهند ، بنابراین لحن صدای شما باید به مانند این باشد که در حال آرام کردن یک کودک عصبانی هستید.

 

واکنش های منفی را به روش صحیح مدیریت کنید

اگر گربه خس خس کند، غرولند کند،  یا حتی گاز بگیرد، نشان دهنده این است که او احساس خطر می کند. اگر هر یک از این اتفاق­ها رخ بدهد به این دلیل است که یا خیلی سریع حرکت کرده اید و یا بیش از حد به گربه نزدیک شده اید. یک واکنش منفی از گربه نشانه واضحی است که گربه برای برداشتن قدم بعدی آماده نیست. خیلی اوقات افراد خوش بین به نشانه های هشدار دهنده اولیه زبان بدن گربه توجه نمی کنند. اگر می‌خواهید اعتماد گربه را بدست آورید و با او ارتباط برقرار کنید، به زبان بدن او توجه کنید. قبل از اینکه به نقطه‌ای برسد که گربه احساس کند تنها گزینه باقی مانده پرخاشگری است، باید بدانید چه زمانی باید عقب نشینی کنید.

در اینجا چند علامت زبان بدن وجود دارد که نشان می دهد گربه دوست دارد عقب نشینی کنید:

  • نگاه کردن به اطراف
  • دور شدن
  • حلقه کردن و پیچیدن دم به بدن
  • شلاقی کردن دم
  • تکان دادن گوش ها
  • پهن کردن گوش ها
  • و البته صداهایی همانند خس خس یا غرغر کردن

زمینه ای برای موفقیت ایجاد کنید

وقتی گربه ای مضطرب یا عصبی می شود، به دنبال مکانی برای مخفی شدن می گردد. مهم این است که مکان هایی برای مخفی شدن آماده کرده باشید ، چه مخفی گاهی بهتر از جعبه ای که در کنار آن قرار داده شده  یا یک کیسه کاغذی رو باز. داشتن یک مخفیگاه امن یک سبک مقابله­ای ارزشمند است و به گربه اجازه می دهد در آن منطقه مانده و در عین حال "نامرئی" و ایمن باشد. یک مخفیگاه به گربه این امکان را می دهد که انتخاب کند در جای خود بماند یا به بیرون برود، یا به مدت محدود یا تا اخر عمر. ارزش مخفیگاه گربه ها را نادیده نگیرید. به یاد داشته باشید، همه چیز به حق انتخاب بستگی دارد. هر چه گربه انتخاب بیشتری داشته باشد، احساس راحتی بیشتری خواهد کرد.

ارتفاع یکی دیگر از ویژگی های مهم در ایجاد یک محیط دوستانه برای گربه است. وقتی گربه‌ها در ارتفاع بالا باشند احساس امنیت می‌کنند. ارتفاع به گربه برتری چشمی بیشتری می دهد تا بتواند بر منطقه نظارت کند و مراقب تهدیدات احتمالی اطراف خود باشد.

 

اگر قصد ارتباط با یک گربه خانگی را دارید، شرایط محیطی مناسبی فراهم کنید. فرصت هایی برای سرگرمی و حواس پرتی فراهم کنید. علاوه بر انجام بازی­های دونفره ، اسباب بازی هایی را برای بازی انفرادی آماده کنید. از اسباب‌بازی‌های پخش کننده غذا استفاده کنید تا گربه هنگام بازی جایزه بگیرد. اهمیت نوازش را نیز فراموش نکنید. مطمئن شوید که یک پایه­ای محکم مناسب خاراندن در نزدیکی گربه وجود داشته باشد تا محل مناسبی برای خاراندن خود داشته باشد. برخی از گربه‌ها دوست دارند به صورت افقی خودشان را بخارانند ، بنابراین می‌توانید یک پد خارش(پد اسکرچ) مقوایی افقی تهیه کنید. کاسه‌های غذا و آب، ملافه‌ها و جعبه‌های خواب باید راحت باشند و در مناطقی قرار گیرند که گربه در آن احساس امنیت می کند.

گربه باید بداند که دلیلی برای احساس تهدید یا عصبی بودن هنگام غذا خوردن، تلاش برای چرت زدن یا استفاده از جعبه زباله ندارد.

در کارها عجله نکنید

این کارِ سختی است زیرا طبیعی است که بخواهید گربه­تان عاشق شما باشد. با این حال ارزش صبر کردن را دارد، پس آهسته عمل کنید و یادتان باشد به گربه اجازه دهید سرعتش را با شما تنظیم کند. همیشه هر جلسه را با یک پیشرفت به پایان برسانید. با افزایش میزان راحتی گربه با شما، آرام آرام تمرین ها را پیشرفته تر کنید. اگر همچنان گربه با شما راحت نیست، چند قدم به عقب برگردید و اجازه دهید گربه دوباره با شما راحت شود. همه چیز ارزشش را دارد زیرا علائم کوچکی را مشاهده می کنید که نشان دهنده شروع ایجاد اعتماد است. خط پایانی: به گربه این اجازه را بدهید که میزان تعامل و نزدیکی به وسیله او مشخص شود. این اجازه را به گربه دهید تا سرعت تعامل را تنظیم کند و در نهایت این شمایید که در ایجاد ارتباط موفق می شوید.

نظرات (0)

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

GDPR

When you visit any of our websites, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. This information might be about you, your preferences or your device and is mostly used to make the site work as you expect it to. The information does not usually directly identify you, but it can give you a more personalized web experience. Because we respect your right to privacy, you can choose not to allow some types of cookies. Click on the different category headings to find out more and manage your preferences. Please note, that blocking some types of cookies may impact your experience of the site and the services we are able to offer.