اولین اپلیکیشن اختصاصی صاحبان پت ، در نسخه ی اندروید منتشر گردید.
اولین اپلیکیشن اختصاصی صاحبان پت ، در نسخه ی اندروید منتشر گردید.
دانلود اپلیکیشن

گربه نژاد سیامی ; مشخصات ، قیمت و پرورش دهندگان

ایجاد شده توسط مدیر همیارپت در گربه 15/01/1403
اشتراک گذاری

گربه سیامی گربه ای باهوش و با ظاهری زیبا و شخصیتی جذاب است که هر جا می رود کازی جز جلب کردن توجه مردم به خود انجام نمیدهد. این گربه‌ها به دلیل شبیه بودن رفتارشان به سگ ها و نیازمند توجه بودنشان، شناخته می‌شوند. محبت انسانی چیزی است که این نژاد نمی‌تواند از آن سیر شود.

بچه گربه های سیامی معمولاً بین 250 تا 1000 دلار قیمت دارند و یک نژاد نسبتاً محبوب هستند. در سال 2018، سیامی سیزدهمین نژاد گربه ثبت شده در انجمن گربه سانان بود. با شخصیت های محبت آمیز (و پرحرف!) آنها، به راحتی می توان فهمید که چرا آنها اینقدر محبوب هستند.

ظاهر

گربه‌های سیامی استخوان­بندی لاغر و دراز با بدنی باریک اما عضلانی دارند. اندام ها و دم های بلند و نازک او، همراه با الگوی رنگی با کنتراست بالا، او را فوراً قابل تشخیص می کند. پوشش رنگی او ظاهری پر رمز و راز را به او میدهد و در کنار آن، سیاهی نزدیک به صورت و گوش ها و پاها و دمش به ظاهر او جلوه­ای جالب میبخشد.

 

این نژاد به دلیل ژنتیکی که دارند، همیشه چشم‌های آبی نافذ دارند (که گاهی اوقات می‌تواند کمی به اصطلاح، چپ باشند) که به ظاهر چشمگیر و ظریف آن‌ها می‌افزاید. و به دلیل موهای کوتاه و سبکشان که زیاد ریزش نمیکند، گربه های سیامی می توانند برای مبتلایان به آلرژی گزینه­ی مناسبی باشند.

اگرچه ممکن است یک گربه­ی سیامی را به صورت کرم با نقاط رنگی تیره تصور کنید، اما در واقع چهار ترکیب رنگی وجود دارد که این بچه گربه ها می توانند باشند: قهوه­ای تیره (بدنه حنایی یا کرم معمولی با رنگ قهوه­ای تیره)، شکلاتی  (بدنه عاجی رنگ با نقطه رنگ قهوه ای تیره)، مایل به آبی (بدنه‌های نقره‌ای روشن تا نقطه رنگ آبی مایل به خاکستری) و یاسی رنگ(جسم‌های کرم روشن با نقطه رنگ خاکستری مایل به صورتی). همه آنها بسیار زیبا هستند، ممکن است وسوسه شوید که یکی از آنها را قبول کنید!

خلق و خو

شخصیت گربه سیامی دوستانه، مهربان، برون‌گرا و اجتماعی است. این نژاد زیبا همچنین یکی از باهوش ترین نژادهای گربه ها است. سیامی انسان ها را دوست دارد و به آنها اعتماد می کند و به شدت از تعامل با انسان ها لذت میبرد. او همچنین عمیقاً حساس است و هر حرف تند را به دل می گیرد. مانند هر حیوان خانگی دیگری، زمانی که میخواهید به او آموزش دهید تا از خاک مخصوصش برای مدفوع استفاده کند و یا آموزشش دهید که نباید لباس های شما را از بین ببرد، باید از جوایز و خوراکی های تشویقی و رفتار های مثبت استفاده کنید تا آنها این آموزش هارا بپذیرند.

Kirsten Kranz، مدیر Specialty Purebred Cat Rescue، می‌گوید بسیاری از سیامی‌ها عشقشان به صاحبانشان آنقدر شدید است که اغلب آنها را از اتاقی به اتاق دیگر دنبال می‌کنند و دائم دنبال جلب توجه آنها هستند.

از آنجایی که آنها انسان های خود را بسیار دوست دارند، به همین دلیل است که این گربه ها عاشق در آغوش گرفته شدن هستند. و اگرچه آنها گاهی اوقات برای انجام کارهای خود به فضا نیاز دارند، اما برای یک سیامی "کار خود را انجام می دهد" معمولاً به این معنی است که در چند قدمی شما آویزان است، نه درست بالای سر شما.

گربه‌های سیامی همچنین به عنوان گربه هایی که اهل صحلت کردن و مکالمه هستند  شهرت دارند و با صدای بلند برای صاحب خود میو می‌کنند. اگرچه، همانطور که هر گربه ای یک شخصیت به خصوص دارد، همه گربه ها پرحرف نیستند. کرانز می‌گوید: «سیامی‌ها می‌توانند بسیار پر سروصدا باشند، اما اکثریت آنها نیستند. حدود 25 درصد آنها به شدت پر سروصدا هستند دائما صدای میومیو کردنشان می­آید، اما خب بقیه­ی آنها یا کلا صدا نمیدهند یا خیلی کمتر سروصدا دارند.»

یک سیامی ممکن است با یکی از اعضای خانواده ارتباط قویتری نسبت به بقیه برقرار کند و بیشتر از هر کس دیگری با آن فرد وقت بگذراند. در کل این اتفاق، اتفاقی جالب است اما خب میتواند گاهی کار را برای آن فرد که گربه­ی سیامی با آن ارتباط قویتر برقرار کرده سخت کند، چراکه این گربه دائما دنبال جلب توجه و وقت گذرانی با این فرد است.


احتیاجات زندگی

گربه های این نژاد، به خصوص بچه گربه های سیامی، انرژی شگفت انگیزی در بدن های کوچولو و پشمالوی خودشان دارند. کرانز می گوید: "این نژادی است که برای سالم بودن به تعامل و تحریک ذهنی زیادی نیاز دارد." "این نژاد گربه، گربه های خسته و وابسته به کاناپه نیستند."

هوش استثنایی سیامی ها به این معنی است که شما باید آنها را با محبت فراوان نگهداری کنید تا احساس ناراحتی و کمبود محبت نکنند. پذیرفتن یک جفت گربه سیامی، یا آوردن یک نژاد سیامی و یک نژاد دیگر به خانه، کمک زیادی به اطمینان از سرگرم بودن او خواهد کرد چراکه هیچکس نمی تواند در مقابل همبازی 24 ساعته مقاومت کند!

اما حتی اگر آنها دوستان گربه سان دیگری داشته باشند که با آنها دائما بتوانند بازی کنند و وقت بگذرانند، این حیوانات خانگی مردم‌گرا نمی‌توانند برای مدت طولانی به حال خود رها شوند. سیامی در خانه ای رشد می کند که مردم در آن زمان زیادی را سپری می کنند و دوره های طولانی بدون تعامل انسانی می تواند این بچه گربه ها را افسرده و مضطرب کند. اگر برای چند ساعت بیش از حد سیامی خود را به حال خود رها کردید، از آمدن به خانه و یافتن گلدان های شکسته و رول های کاغذ توالت خرد شده تعجب نکنید.

نیکول گودی-ریگر، مالک و مدیر عامل Pets a Go Go در استمفورد، می گوید: «سیامی ها از این جهت که علاقه­ی زیادی به تعامل و بازی با انسان هایشان هستند، بسیار شبیه سگ ها هستند.»

روی سیامی خود اینگونه حساب کنید که او همراه همیشگی است و همه چیز را از ترتیب خواب تا زمان دستشویی با شما به اشتراک بگذارد. او مانند یک سایه کوچک، پشمالو و پرسروصدا خواهد بود که شما را از اتاقی به اتاق دیگر دنبال می کند و می پرسد "چه کار می کنی؟" و "آیا می توانم یک خوراکی تشویقی داشته باشم؟"

این نژاد در کنار حساسیت عاطفی خود، به برخی از عناصر فیزیکی - به ویژه به سرما نیز حساس است. اگر در آب و هوای سرد زندگی می کنید، حتماً برای آنها محیطی گرم، و شاید حتی تعدادی ژاکت فراهم کنید.

کرانز می‌گوید گربه‌های سیامی – به‌ویژه نرها که بیشتر «سگ‌مانند» هستند – گربه‌های خانواده‌ای عالی هستند. او می‌گوید: «اغلب، وقتی به آرامی و با دقت با سایر حیوانات خانگی و کودکان رو به رو میشوند، خیلی خوب عمل می‌کنند. "هر گربه یک شخصیت خاص است و باید با آنها به طور متفاوت برخورد شود."


نگهداری

این گربه ها به دلیل پوشش  و موهای کوتاه و بدون ریزش خود نیازی به نظافت ندارند. در واقع، شانه کردن هفتگی، تمیز کردن منظم گوش، و کوتاه کردن ناخن، همهی نیاز یک گربه سیامی معمولی است. اما با خیال راحت موهای بچه گربه تان را فقط برای سرگرمی و توجه به او شانه کنید.او به شدت دوست دارد که به او توجه شود.

در حالی که او ممکن است در هنگام نظافت از مراقبت کم برخوردار باشد، باید مطمئن شوید که فرصت کافی برای بازی و تخلیه­ی انرژی در اختیار او قرار می دهید. اسباب بازی های تعاملی گربه، درختان گربه و سایر اسباب­بازی های سرگرم کننده را باید برای آنها تهیه کنید.

گربه های سیامی به دلیل داشتن مغز بزرگشان به راحتی تربیت می شوند. اگرچه این لزوماً به این معنی نیست که می توان به آنها آموخت که هر کاری انجام دهند. برای آموزش هر کاری باید مقدار زیادی جدیت و تلاش داشته باشید تا نتیجه­ی دلخواهتان را ببینید. آن‌ها می‌خواهند شما را راضی کنند، اما ترجیح می‌دهند هر وقت که می‌خواهند این کار را به روش خودشان انجام دهند.

برای کمک به پیشگیری از چاقی که آنها مستعد ابتلا به آن هستند، غذای سیامی با کیفیت بالا را برای گربه ها تهیه کنید و میزان مصرف غذا را کنترل کنید. با دامپزشک خود تماس بگیرید تا بدانید چه مقدار و چند بار باید به گربه خود غذا بدهید.

سلامت

گربه های سیامی به طور کلی حیوانات خانگی سالمی هستند و طول عمر قابل توجهی بین 15 تا 20 سال دارند و حتی برخی از آنها بیشتر از این میزان زندگی میکنند.

بزرگترین خطرات سلامتی گربه سیامی شامل آمیلوئیدوز (بیماری کبد)، آسم، بیماری های دندانی (حتما مراقب دندان های گربه خود باشید) و انواع مختلفی از سرطان است. پرورش دهندگان معتبر سیامی مشکلات سلامتی در بچه گربه شما را بررسی می کنند، اما مهم است که آنها را به طور منظم تا بزرگسالی غربال کنید. برخی از مشکلات سلامتی ممکن است تا اواخر زندگی گربه شما شناسایی نشود.


با برنامه ریزی منظم برای بازدید از دامپزشک، از سلامت و تندرستی گربه سیامی خود مطمئن شوید.

طبق گفته کلینیک دامپزشکی هارلیگن، گربه های سیامی مستعد ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامتی هستند. مانند هر نژاد گربه، گربه های سیامی می توانند چاق شوند، که می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند آرتریت شود. سیامی شما همچنین ممکن است به بیماری دندانی مبتلا شود که شامل عفونت در لثه و ریشه دندان های گربه شما می شود. مسواک زدن دندان های گربه ممکن است به جلوگیری از این امر کمک کند.

گربه های سیامی نیز مستعد ابتلا به چندین بیماری ارثی هستند. آمیلوئیدوز به دلیل تجمع پروتئین اغلب در اندام های شکمی مانند کلیه ها و کبد رخ می دهد. این تجمع می تواند باعث نارسایی اندام شود. متأسفانه، هیچ درمانی وجود ندارد، اما تغییرات رژیم غذایی و دارو می تواند به مدیریت این بیماری کمک کند.

سیامی همچنین مستعد ابتلا به چندین سرطان از جمله لنفوم، تومورهای ماست سل و تیموم است. بسته به سرطان و زمانی که تشخیص داده شود، دامپزشک شما ممکن است بتواند تومور را برداشته و بیماری را درمان کند. با این حال، تشخیص زودهنگام سرطان بسیار مهم است، بنابراین مطمئن شوید که گربه شما حداقل سالیانه، اگر نه دو بار در سال، به دامپزشکی مراجعه کند.

نژاد سیامی مستعد ابتلا به سندرم هایپراستزی گربه است، که وضعیتی است که باعث می شود پوست و اعصاب گربه شما حساس تر شود. گربه شما ممکن است وقتی او را لمس می کنید ناراحت شود و ممکن است سعی کند ناحیه ای را که لمس کرده اید بجود تا درد متوقف شود. دارو می تواند به کاهش برخی از احساسات ناخواسته کمک کند.

این نژاد همچنین ممکن است دچار چندین بیماری مربوط به چشم شود. بسیاری از گربه های سیامی دارای چشم های ضربدری (چپ) هستند که در واقع در این نژاد طبیعی تلقی می شود و نیازی به درمان ندارد. برخی از سیامی ها ممکن است شرایطی به نام آتروفی پیشرونده شبکیه را به ارث ببرند که به تدریج باعث کور شدن آنها می شود. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، بنابراین مطمئن شوید که گربه­ای که قصد خرید و یا به سرپرستی قبول کردن آن را دارید، تست های مربوطه را داده باشد.

گربه سیامی همچنین با افزایش احتمال ابتلا به آسم گربه مواجه است، که زمانی رخ می دهد که راه های هوایی به ریه ها باریک یا ملتهب شوند. اگر متوجه شدید که گربه شما دچار سرفه خس خس می شود، حتما به دامپزشک مراجعه کنید. هم داروهای استنشاقی و هم داروهای خوراکی می توانند به کنترل علائم گربه شما کمک کنند.

همچنین ممکن است گربه های سیامی اضطراب جدایی را تجربه کنند. این گربه ها بسیار اجتماعی هستند، بنابراین تنها ماندن در خانه می تواند استرس زا و ناراحت کننده باشد. برخی از گربه ها ممکن است خسته شوند و حتی شروع به رفتار تهاجمی کنند. در حالی که تغییرات برای جلوگیری از کسالت ممکن است کمک کند، در موارد شدید، ممکن است دامپزشک شما نیاز به تجویز یک داروی ضد اضطراب برای کمک به آرامش گربه شما داشته باشد.


پیشینه تاریخی

به گفته باشگاه ملی گربه سیامی، گربه‌های سیامی یکی از قدیمی‌ترین نژادهای گربه آسیایی هستند. آنها در تایلند (سیام سابق) سرچشمه گرفتند و توسط خانواده سلطنتی بسیار ارزشمند بودند. هنگامی که آنها در اواخر قرن 19 به انگلستان وارد شدند، آنها این  گربه ها را با عنوان "گربه های سلطنتی سیام" نام میبردند و بعد از مدتی کل کشور پر شده بود از این نژاد. به طوری که در کاتالوگ های مختلف حضور داشتند و هر خانواده­ی ثروتمند قطعا یک گربه­ی نژاد سیامی در خانه­ی خود داشت.

سیامی از آن زمان تا کنون به رشد محبوبیت خود ادامه داده است و به طور مداوم به عنوان یکی از محبوب ترین نژادهای گربه در ایالات متحده رتبه بندی می شود.

جمع بندی

اگر شما در صدد به سرپرست گرفتن یک گربه­ی سیامی هستید و یا در جست و جو برای پیدا کردن یک نژاد مناسب و خوب برای خانه و خانواده­ی خود هستید، میتوانم به شما اطمینان دهم که یک بچه گربه­ی سیامی میتواند به راحتی خودش را در دل شما جای دهد و انتخاب مناسبی برای یک حیوان خانگی زیبا و بازیگوش باشد.

منبع

www.dailypaws.com/cats-kittens/cat-breeds/balinese

www.pawtracks.com/cats/siamese-cat-health-issues/

نظرات (0)

اشتراک گذاری

این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

GDPR

When you visit any of our websites, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. This information might be about you, your preferences or your device and is mostly used to make the site work as you expect it to. The information does not usually directly identify you, but it can give you a more personalized web experience. Because we respect your right to privacy, you can choose not to allow some types of cookies. Click on the different category headings to find out more and manage your preferences. Please note, that blocking some types of cookies may impact your experience of the site and the services we are able to offer.